ریزگردها | روانشناسی
آموزش زبان | مسکن قزوین
کرمان | کوله پشتی
کد لحظه شمار غیبت امام زمان برای وبلاگهای مهدویت

مهندسی فرهنگی

مهندسي فرهنگي موضوعي اساسي و مهم است كه از سال 1381 تاكنون به كرات در تاكيدات مقام معظم رهبري خطاب به شوراي عالي انقلاب فرهنگي مشاهده مي‌شود. معظم‌له در اين بيانات به روشني مفهوم و ابعاد مهندسي فرهنگي و وظيفه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را تبيين نموده‌اند. با توجه به تاكيدات مكرر ايشان در اين باره اين سؤال پيش مي‌آيد كه مهندسي فرهنگي چيست؟ و چه جايگاهي در ساختار قدرت سياسي دارد؟ در اين زمينه نكاتي را به اختصار بيان مي‌كنيم.

الف) ماهيت مهندسي فرهنگي 
1- مقام معظم رهبري در مورد مهندسي فرهنگي مي‌فرمايند: «مشخص كنيم كه فرهنگ ملي، فرهنگ عمومي و حركت عظيم درون‌زا و صيرورت بخش و كيفيت بخشي كه اسمش فرهنگ است و در درون انسانها و جامعه بوجود مي‌آيد چگونه بايد باشد. اشكالات و نواقصش چيست و چگونه بايد رفع شود.» (1) عده‌اي ديگر مهندسي فرهنگي كشور را نوسازي و بازسازي كلان دستگاه‌ها، سياست‌ها، قوانين و ساز و كارها براي تحقق فرهنگ آرماني و فرهنگ هدف مي‌دانند. 

2- مهندسي فرهنگي از دو واژه مهندسي و فرهنگ تشكيل شده است. مفهوم مهندسي همواره همراه با مفهوم سيستم است. واژه مهندسي تداعي كننده مهندسي يك سيستم بوده و سيستم داراي اجزائي همچون ورودي،پردازش (تصميم‌گيري)، خروجي و باز خورد است. 
ورودي‌هاي يك سيستم، تقاضاها و حمايت‌هاي افراد جامعه است كه در بخش تصميم‌گيري و پردازش،‌ براي آنها سياست و خط و مشي اتخاذ مي‌شود و اين سياست‌ها و خط ومشي‌ها به عنوان خروجي سيستم در سطح جامعه اجرا مي‌شود چنانچه اين سياست‌ها و تصميمات متناسب با تقاضاها نباشد، در يك فرايندي دوباره بازخورد شده و به صورت تقاضا وارد سيستم مي‌شود. اين فرايند نيازمند مهندسي است و از آنجا كه موضوع فرهنگ هم يك سيستم محسوب مي‌شود، بايد به مثابه سيستم فوق مهندسي شود. با اين حال در اينجا ورودي‌ها متفاوت است. 
در مهندسي فرهنگي كشور - بر اساس آنچه در تعريف اين مفهوم گذشت- ورودي‌هاي سيستم تمامي كالاها، ابزارها و مصنوعات اعم از محصولات و خدمات فرهنگي و غيرفرهنگي، سياست‌هاي اقتصادي، سياسي، نظامي و امنيتي، فرهنگي و ... است كه بايد بر اساس فرهنگ آرماني مورد سنجش قرار گيرد و در راستاي آن باز تعريف شود. سپس آن كالا و خدمات آميخته به فرهنگ آرماني و مطلوب، به سطح جامعه وارد شود و چنانچه نتيجه مطلوبي نداشت از طريق بازخورد بار ديگر در فرايند سيستم قرار گيرد. هرگاه اين فرايند در مورد تمامي كالاها، خدمات، فعاليت‌ها و سياست‌هاي موجود در جامعه شكل گرفت، مي‌توان گفت كه مهندسي فرهنگي صورت گرفته است. در اين زمينه بيانات رهبر معظم انقلاب كاملاً روشن و هدايت‌ كننده است. ايشان مي‌فرمايند: «فرهنگ ما بايد در توليد صنعتي ما اثر بگذارد؛ ما چه چيزي توليد مي‌كنيم؟ براي چه توليد كنيم؟ دستگاه قضايي ما، اداره زندان، كيفيت زندان همه‌اش با فرهنگ ارتباط دارد و بايد تحت تأثير آن باشد.»(2) ايشان همچنين تصريح دارند كه «وقتي ما مي‌خواهيم ساختمان بسازيم و شهرسازي كنيم در واقع با اين كار داريم فرهنگي را ترويج مي‌كنيم، يا توليد مي‌كنيم، يا اشاعه مي‌دهيم، وقتي توليد اقتصادي هم مي‌كنيم در واقع داريم از اين طريق فرهنگي را توليد مي‌كنيم... اگر در سياست خارجي مذاكره مي‌كنيم و تصميمي مي‌گيريم عيناً همين معنا وجود دارد.»(3) 

ب) جايگاه مهندسي فرهنگي در ساختار قدرت سياسي 

1- به اعتقاد متخصصين علوم سياسي منابع قدرت در سطح جهاني در حال دگرگوني است و در دنياي غرب اين اتفاق از چند دهه پيش شروع شده است. منابع قدرت كنوني با فاصله گرفتن از منابع كلاسيك يعني اقتصاد،‌نظامي‌گري و سياست به سمت منبعي به نام اطلاعات و انرژي سوق داده شده است. البته نه اينكه منابع كلاسيك تام و تمام به حاشيه رانده شده باشند؛ اما امروز جريان اطلاعات شكل دهنده نوع اقتصاد، سياست و نظامي‌گري است و اطلاعات چيزي جز فرهنگ نيست. اگر فرهنگ را توليد پيام و عقيده و نهادينه‌سازي اين پيام و عقيده بدانيم، اطلاعات چيزي جز فرهنگ نيست. (4) 

2- فرهنگ و اطلاعات علاوه بر اينكه تعيين ‌كننده نوع اقتصاد، سياست و ساير سطوح يك نظام سياسي است، آنها را نيز بر مبناي ملاك‌هاي مدنظر خود بازسازي مي‌كند و هر اندازه كه جريان فرهنگي و اطلاعاتي از قدرت زيادي برخوردار باشد، شعاع آن، كشورها و حوزه‌هاي بيشتري از زندگي انسان را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. 
روشن است كه با توجه به اين مساله بايد به نقش و نفوذ تهاجم فرهنگي و ناتوي فرهنگي غرب كه رهبر معظم انقلاب مطرح مي‌كنند توجه ويژه‌اي نمود. با توجه به تغيير منابع قدرت در سطح جهاني، امروزه ناتوي فرهنگي نوك تيغ حمله‌ غرب به جوامع ا
سلامي محسوب مي‌شود. از اين رو بايد با مهندسي فرهنگ در داخل اولاً بتوان در مقابل اين تهاجم گسترده ايستاد و ثانیا نوعي بديل از فرهنگ را در سطح جهاني به عنوان فرهنگ اسلامي مبتني بر فطرت بشر ارائه داد تا بتوان سلطه يكجانبه فرهنگ غرب را با چالش مواجه نمود. اين مساله نيازمند نگاهي استراتژيك و كلان به فرهنگ است. بدين معنا كه با وسعت دايره فرهنگ، همه چيز را قبل از آنكه به كار گرفت بر مبناي فرهنگ مطلوب سنجيده و در راستاي قوام و استمرار فرهنگ آرماني، كالا، خدمات و سياست‌هاي مورد نظر را به كار گرفت. پي‌نوشت‌ها: 


1- سخنراني مقام معظم رهبري، 8/10/1383 
2- همان، 26/9/1381 
3 - همان. 
4- گفتاري از دكتر حسن‌ عباسي، «مقدمه‌اي بر مهندسي فرهنگي»، نشريه‌ آيينه هنر، شماره 19، تابستان 1386.




نويسنده: حمزهعالمي 



:: موضوعات مرتبط: مدیریت فرهنگی , نظریه ها (فرهنگی. ارتباطات) , دولت و فرهنگ , توسعه فرهنگی , متفرقه , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : کویر
تاریخ : پنج شنبه 15 مرداد 1394
29 بهمن - روز عشق

گویند جهان را به عشق کسی آفریده اند

چون من که آفریده ام از عشق

                          جهانی برای تو

"حسین پناهی"

29 بهمن روز عشق مبارک

 



:: موضوعات مرتبط: مدیریت فرهنگی , فعالیت های فرهنگی , تاریخ (تحولات، تحلیلی و ...) , تغییرات اجتماعی , ارتباطات تصویری , تطبیق ادیان , اسطوره شناسی و تمثیل , دولت و فرهنگ , ارتباط بین فرهنگ ها , متفرقه , عکس , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : کویر
تاریخ : چهار شنبه 29 بهمن 1393
I LOVE MOHAMMAD
مبارزه با فساد

پیام مقام معظم رهبری برای همایش ملی "ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد" که دیروز با حضور مسئولان قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و عمومی کشور و تشکل های خصوصی و گروه های مردم نهاد و اصحاب رسانه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد و در ابتدای همایش قرائت گردید:

«
بسم الله الرّحمن الرّحیم
نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید.
»



:: موضوعات مرتبط: مدیریت فرهنگی , دولت و فرهنگ , اقتصاد , متفرقه , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : کویر
تاریخ : چهار شنبه 19 آذر 1393
جدید ترین تعریف فرهنگ

جدیدترین تعریف فرهنگ ارائه شده توسط ا.کویر

 

فرهنگ: مجموعه ای پیچیده، ناشناخته، مظلوم، سردرگم،بی متولی ولی با تعداد فراوانی صاحب، با ظرفیت های فراوان برای سوء استفاده از آن برای رسین به بودجه های زیاد و غیر قابل کنترل، می باشد.

 

این تعریف توسط ا.کویر برای فرهنگ بیان شده است و هرچند به نظر طنز می آید اما تعریفی جدی و جدید است.



:: موضوعات مرتبط: مدیریت فرهنگی , سازمانهای فرهنگی , فعالیت های فرهنگی , نظریه ها (فرهنگی. ارتباطات) , دولت و فرهنگ , توسعه فرهنگی , متفرقه , ,
:: برچسب‌ها: فرهنگ , بودجه , مجموعه ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : کویر
تاریخ : سه شنبه 7 آبان 1392
قشنگ و باحال

امام علی(ع) : 

نه مرگ آنقدر ترسناک است و نه زندگی آنقدر شیرین که آدمی پای برشرافت خود گذارد.
 
: (Imam Ali (AS
Death is not scary enough and not so sweet life of the human foot leaves Brshr

*********************************************************************************

 

 

 

امام صادق (ع):

در تورات نوشته است که سپاسگزاری کن از کسی که به تو احسان نمود و احساس کن به کسی که از تو سپاسگزاری نمود. زیرا احسان، اگر سپاسش گزاری، پایدار شود. و اگر ناسپاسش کنی دام نیابد. 

*****

آری تشکر باعث شکسته شدن نفس و توجه به خالق می شود و مسیر خودسازی را هموار می کند.

**********************************************************************************

امام رضا (ع):

هر کس حریم خدا را حفظ کند، حرمتش حفظ می شود و هر کس خدا را اطاعت کند، اطاعت می شود. (کافی،ج1ص137)

گاهی در زندگی علما، بزرگان و یا شهدا چنان حد از دلدادگی مردم به آنها و محبوبیت و مطیع بودن اطرافیان نسبت به آنها را می بینیم که برای ما سوال می شود، اینها چه خصوصیاتی داشته اند؟ شاید این حدیث پاسخی به این سوال باشد.

**********************************************************************************

رسول خدا (ص) به علی (ع) فرمود: خلال کردن تو را برای فرشتگان دوست داشتنی می کند، زیرا فرشتگان از بوی بد دهان کسی که بعد از غذا خوردن خلال نمی کند، اذیت می شوند. 

وسائل داشتن ظاهر پاکیزه و دهان خوشبو از مقدمات تزکیه نفس و خودسازی است. کسی که  نظافت ظاهر خویش بی توجه است نمی تواند به شستشوی باطن بپردازد.

*********************************************************************************

امام باقر (ع): به راستی که زبان کلید همه خوبی ها و بدی هاست. پس شایسته است که مومن زبان خود را مهر و موم کند. همان گونه که (صندوق) طلا و نقره خود را مهر و موم می کند.  تحفالعقول ص 298

تا مرد سخن نگفته باشد    عیب و هنرش نهفته باشد

*********************************************************************************

امام حسین (ع): وقتی که برادر دینی ات از تو جدا شد، سخنی پشت سر او نگو، مگر اینکه دوست داری او در پشت سر تو آن را بگوید. بحارالانوار

یکی از مهمترین اصول تربیت نفس، کنترل زبان و گفتار است. اگر با کسی نشست و برخاست می کنیم بهتر است حرمتش را حفظ کنیم و چنانچه لایق تعریف نیست درباره اش سکوت کنیم.

*********************************************************************************

رسول خدا(ص) 

از خندیدن بیجا بپرهیز. بحارالانوار

خندیدن به طور کلی با خودسازی منافات دارد تا چه رسد به خنده بیجا. البته لبخند زدن و بشاش بودن نه تنها منافاتی با تربیت نفس ندارد بلکه از ویژگی های مومن است.

*********************************************************************************

رسول خدا (ص) 

آیا شما را به چیزی با فضیلت تر از نماز و روزه و صدقه (زکات) آگاه کنم؟ آن چیز اصلاح میان مردم است، زیرا تیره شدن رابطه میان مردم ریشه کن کننده دین است. نهج الفصاحه

آشتی دادن بین مردم بویژه زن و شوهر، پدر و پسر و سایر اعضای خانواده و  برطرف کردن کینه و کدورت بین مردم از محبوبترین اعمال است.

********************************************************************************

امام صادق (ع)

اگر کسی نگران رسیدن بلایی باشد و پیش از رسیدن آن دعا کند، خداوند هرگز آن بلا را به او نرساند. (وسائل الشیعه،ج7،ص4)

خیلی از گناهان و اعمال نادرست ما ناشی از نگرانی در آینده است و این یکی از راه های فریب شیطان است. خالصانه دعا کردن و امیدوار به خدا داشتن راه نجات ماست.

************************************************************************************************

امام رضا (ع)

به خداوند خوش گمان باش، زیرا خداوند می فرماید: من نزد گمان بنده مومن خویش هستم، اگر به من خوش گمان باشد، به خوبی با او رفتار می کنم و اگر به من بدگمان باشد،به بدی با او رفتار می کنم. کافی/ج2/ص72/ح3

************************************************************************************************

امام علی (ع) 

آدم بدبین همیشه بیمار است. غررالحکم

هیچ چیز مانند بد بینی در خراب کردن یک رابطه قدرتمند نیست. بدبینی خالق تشویش و استرس، عصبانیت، تنفر و ترس است. اگر فرد بدبینی هستید باید ارتباط برقرار کنید. باید حدس زدن و پیش داوری را کنار بگذارید و به جای آن بپرسید. احساسات خود را با ارتباط برقرار کردن فرو بنشانید.

*********************************************************************************

امام علی (ع)

دنیا سرای پند است برای کسی که پند گیرد. نهج البلاغه، حکمت 131

شعری زیبا:

حال دنیا را چو پرسیدم من از فرزانه ای

گفت یا باد است یا خواب است یا افسانه ای

گفتم آنها را چه می گویی، که دل بر او نهند

 

گفت یا مستند یا کورند یا دیوانه ای

گفتم از احوال عمرم گو که بازم، عمر چیست؟

گفت یا برق است یا شمع است یا پروانه ای

*********************************************************************************

امام علی (ع)

گوش خود را به شنیدن خوبی ها عادت بده و به آنچه که به صلاح و درستی تو نمی افزاید گوش مسپار، زیرا این کار، دلها را زنگار می زند و موجب سرزنش می شود. غررالحکم

دل همانند آهن گاهی زنگ می زند و نیاز به جلا دارد دل خود را از چیزهایی که باعث زنگ زدگی آن می شود دور نگهداریم.

*********************************************************************************

امام علی (ع) 

شگفت ترین عضو انسان قلب اوست و قلب مایه هایی از حکمت و ضد حکمت دارد. اگر آرزو به آن دست دهد، طمع خوارش می گرداند و اگر طمع در آن سر برکشد، حرص نابودش می کند و اگر نا امیدی بر آن مسلط شود، اندوه او را می کشد. هر کوتاهی برایش زیانبار است و هر زیاده روی برایش تباهی آفرین.  علل الشرایع

اندازه نگهدار که اندازه نکوست

********************************************************************************



:: موضوعات مرتبط: مدیریت فرهنگی , تطبیق ادیان , دولت و فرهنگ , توسعه فرهنگی , روابط بین الملل , متفرقه , ,
:: برچسب‌ها: زیبایی , حریم , حلال , امام , پیامبر , سخن , برتر , نفس ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : کویر
تاریخ : دو شنبه 25 شهريور 1392
جزوه و کتاب - ترم 3ناپیوسته و ترم 5 پیوسته

جزوه ها:

دولت و فرهنگ - استاد باقری

اقتصاد - استاد قاسمی

پروپوزال (افشانی)

(برای فایلها دو تا لینک وجود دارد که دانلود یکی از آنها کافی می باشد)

 در ادامه مطلب

 

بزرگترین عیب برای دنیا همین بس که بی‌وفاست. (حضرت علی علیه‌السلام)



:: موضوعات مرتبط: مدیریت فرهنگی , برنامه ریزی فرهنگی , دولت و فرهنگ , روش تحقیق , اقتصاد , کتابخانه , کارهای اساتید , جزوه ها , ,
:: برچسب‌ها: دولت , فرهنگ , اقتصاد , روش تحقیق , پروپوزال ,
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
:: ادامه مطلب
نویسنده : کویر
تاریخ : شنبه 27 آبان 1391

صفحه قبل 1 صفحه بعد